Regler

Kö till hamnplats

För att få hamnplats i Danderyds båtklubb skickar du en ansökan via Ansök om hamnplats här på hemsidan. När det blir din tur i kön kan du inte tacka nej till platsen utan att ställa sig längs bak i kön igen.

Köande ansvarar för att hålla sina kontaktuppgifter uppdaterade via formulär på hemsidan, om vi inte får tag på den köande så tappar denne sin köplats.
Det är tyvärr omöjligt att ange exakt datum för tillträde av hamnplats, ett system för “kontroll av köplats” finns därför tillgänglig via hemsidan i syfte att hjälpa planera ev. inköp av båt.

För medlemmar

1. Varje medlem ansvarar för att följa och hålla sig uppdaterad om Danderyds Båtklubbs miljöpolicy
  2. Endast miljögodkänd båt accepteras av Danderyds Båtklubb och innebär en båt som inte är bottenmålad eller båt som är bottenmålad och genomgått XRF-mätning och där resultatet av mätningen ligger inom ramen för godkända gränsvärden avseende miljöfarliga ämnen och som har intyg på detta från certifierad kontrollant.
  3. Vid byte av båt måste medlemmen kontakta hamnkapten. Om ny hamnplats behöver tilldelas går medlemmar före ordinarie kö. Om båten är bottenmålad måste nytt xrf-intyg enligt punkt två kunna uppvisas.
  4. Om en medlem tillfälligt inte nyttjar sin hamnplats vid t.ex. båtbyte, får platsen stå tom i upp till 3 säsonger, därefter måste medlemmen lämna tillbaka platsen till klubben. En medlem utan hamnplats måste kontakta hamnkapten vid ny tilldelning, medlemmar går före ordinarie kö.
  5. Andrahandsuthyrning eller utlåning är inte tillåtet och medlemmen mister sin hamnplats om detta sker.
  6. Om medlemmen vid anmodan inte kan uppvisa försäkring för sin båt mister denne sin hamn- och varvsplats.
  7. Hamnplatsen är inte personlig och kan komma att bytas mot en annan under medlemskapet för att justera bredd på båtar.
  8. Vid uppsägning av plats måste medlemmen skriftligt kontakta klubben innan 1:a januari för hamnplats och 30:e juli för varvplats på sätt att undvika avgift för säsongen.
  9. Båtar får ej ligga i hamnen mellan sista december och första april.
  10. Som medlem går man förnärvarande nattvakt en gång per sommar. Nattvakt får endast utföras av medlemmar, medlemmars familj eller delägare i båt. Undertecknad på avtal ansvar alltid för åtkomst till hamnen och varvet.